Page 29 - calikusu_bolu
P. 29

BOLU




          luğun, kardeşliğin, yardımseverliğin kısa-              hâlâ yaşatılmaktadır. Mudurnu’da ahiliğin
          cası bütün güzel özelliklerin birleştiği bir            çok  eski  bir  geçmişi  vardır.  14.  yüzyılda

          erdemdir.                                               Anadolu’yu dolaşan ünlü seyyah İbn-i Ba-
                                                                  tuta  Mudurnu’daki  ahi  tekkelerinden  ve

               Ahilik, Ahi Evran tarafından Hacı Bek-             onların  misafirperverliklerinden  övgüyle
          taş-ı Veli’nin tavsiyesiyle kurulan esnaf da-           bahseder. Ünlü Türk seyyahı Evliya Çele-

          yanışma teşkilatıdır. Ahi teşkilatının kuru-            bi de kitabında; Mudurnu’da çok canlı bir

          cusu Ahi EVRAN, 1171 yılında İran’ın Batı               ticari hayatın var olduğunu, özellikle iğne
          Azerbaycan tarafında bulunan Hoy kasa-                  imalatının  en  gelişmiş  şekliyle  yapılarak,

          basında doğmuştur. Asıl adı Mahmut’tur.                 buradan  her  yere  gönderildiğini  yazar.
          gençliğinde  Horasan  ve  Maveraünnehre                 Mudurnu’ da her hafta Cuma günü Orta

          giderek o yörede büyük üstatlardan ders                 Çarşı’da namazdan önce esnaf duası ya-

          almıştır. Bu arada âlim Fahrettin Razi’den              pılmaktadır.  Bu  kapsamda  ‘Ahilik  Kültürü
          aklî  (fen)  ve  naklî  (dini)  ilimleri  öğren-        Haftası’  düzenlenmekte,  çeşitli  etkinlik-

          miştir. Anadolu’ya gelmiş ve kısa bir süre              lerle beraber şed (kemer) kuşatma töreni

          sonra da Ahilik Teşkilatı’nı kurmuştur. Ahi             yapılmaktadır.
          Evran’la birlikte Ahilik Müessesesi Anado-

          lu’da güçlenip yayılmıştır.                                 Ahilik;  bilginin  hikmetle,  ticaretin  de

                                                                  ahlakla buluşmasıdır. Dayanağı hamd, şü-
               Osmanlı Devletinde zamanla ahilik si-
                                                                  kür ve kanaat olan Ahiliğin etkilerini yal-
          yasi ve idari işlevlerini sadece esnaf birlik-
                                                                  nızca  ticari  hayatta  görmeyi  beklemek
          leri içerisinde sürdürmüştür. Osmanlı sa-
                                                                  yanlış  olur.  Bu  kültürün  bizim  geleneği-
          nayi ve iç ticaret kesimleri esnaf birlikleri
                                                                  mizde  bambaşka  bir  yeri  vardır.  Bizden
          hâlinde teşkilatlanmıştı. Devlet, esnaf dü-
                                                                  olmayanın, dışarıdan bakanın bu kültürü
          zenini fütüvvet ve ahilik geleneğine bağlı
                                                                  anlaması mümkün değildir. Ahilik, tam on
          olarak  korumak  isterdi.  Esnafın  bu  yolla
                                                                  asırdır bu toprakları yalnızca kanıyla değil,
          kendi iç denetimini sağlaması devletin işi-
                                                                  alın teriyle de vatan kılan bizlerin ruhudur,
          ni kolaylaştırmıştır.
                                                                  özüdür. Nasıl ki, Selçuklu Devleti’nin ma-
                                                                  yası, Osmanlı Devleti’nin nüvesi Ahilik ise

               İlimizde özellikle Büyük Çarşı ve Mu-              Cumhuriyetimizin ve camiamızın kökü de
          durnu  İlçemizdeki  Demirciler  Çarşısında              Ahiliktir.

          Ahilik kültürümüzden gelen örf ve adetler




                                                                                                                 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34