Page 29 - 81calikusu_bolu
P. 29
BOLU
li’den aldığı izinle Ankara’dan ayrıldı ve Bey- coğrafi yapısını çok sevdiği su ve toprağın sıh-
pazarı’na yerleşti. Beypazarı’nda namı yayı- hatli ve bereketli olduğu bilinciyle Göynük’e
lan Akşemseddin, kısa bir süre sonra oradan gelir, ilimle iştigal ederek değirmencilik işiyle
da ayrılır ve Çorum İskilip’e yerleşir. Burada meşgul olur. Her yıl mayıs ayında Göynük’te
da fazla kalmayıp İskilip’ten sonra ömrünü Akşemseddin’i anma törenleri yapılmaktadır.
tamamlayacağı Göynük ilçemize yerleşir.
Göynük’te de bir değirmen ve mescid inşa “Nice kişiler vardır ki dizimin dibinde-
ettirip, kendi çocuklarının tahsil ve terbiyesi dirler, ama benim için sanki Yemen’dedirler.
ile meşgul olmuş eserlerini burada yazmıştır. Yemen olan niceleri de vardır ki sanki dizimin
dibindedirler.”
Göynük’ün manevi havasına katkı Akşemseddin
sağlayan Akşemseddin, İstanbul’un fet-
hinden sonra, II. Mehmed’in ısrarına rağ-
men İstanbul’da kalmak istemedi ve Göy-
nük ilçesindeki evine geldi. Yaşamının son
günlerini yoksul hastaları tedavi ederek
Göynük’te geçirdi. 16 Şubat 1459 yılında
70 yaşında Göynük’te ebediyete intikal etti.
Akşemseddin tıp alanın-
da İbni Sina gibi önemli bir
isimdir. Zira mikroplar üzerin-
de çalışmış ve günümüz has-
talığında herkesin dikkat et-
tiği karantinanın önemini o
dönemlerde vurgulamış ve “Se-
reta” isimli bir aşı geliştirmiştir.
Akşemseddin’in Göynük’ü
tercih etmesiyle ilgili çeşitli riva-
yetler olsa da en kuvvetli yorum
“Fetih halas oldu, vazifem tamam
olmuştur” diyerek, doğasını ve
29